Gedreven door het doel om iedereen zich goed in zijn vel te laten zitten, werd de inzet van Eucerin voor geavanceerd onderzoek, uitstekende productontwikkeling en de hoogste kwaliteit van essentieel belang. Het belangrijkste voor ons is het streven naar de hoogste norm door constant werkzaamheid en tolerantie te bieden. Gebaseerd op de elementaire pijlers m.b.t. kwaliteit, zoals veiligheid en tolerantie, werkzaamheid, het consolideren en delen van kennis, evenals constante samenwerking met specialisten, zijn onze hoge normen, vroeger opgesteld door onze oprichter Paul C. Beiersdorf, nog steeds ons hoogste doel en vormen zij een onderdeel van de visie met betrekking tot het merk Eucerin. En dit betaalt zich uit: ruim 100 jaar ervaring en kwaliteitseisen hebben Eucerin het hoogste aanzien en vertrouwen gegeven onder apothekers en dermatologen over de hele wereld.
Hoe kan Eucerin garanderen dat een product veilig is en goed wordt verdragen?
De erkenning dat Eucerin één van de vooraanstaande en meest betrouwbare merken voor huidcosmetica is, houdt in dat wij iedere dag opnieuw in overeenstemming met dat vertrouwen moeten leveren. Daarom zijn testen en veiligheid extreem belangrijk bij Eucerin.
Alle oplossingen voor huidproblemen van Eucerin worden uitvoerig in vitro (d.w.z. in het laboratorium) en in vivo (d.w.z. op mensen) getest.
In vitro-testen: Ieder mogelijk werkzaam bestanddeel of product dat onze onderzoekers identificeren, wordt getest. Met gereconstrueerde huidmodellen die de huidstructuur nabootsen en door optimale nabootsing van de problemen en reacties met echte huidcellen is het mogelijk om fysiologische reacties op werkzame bestanddelen te onderzoeken en te 'voorspellen'. Op deze manier worden jaarlijks honderden producten en duizenden mogelijke bestanddelen getest.
In-vivo testen: Eucerin heeft volledig interne testfaciliteiten waar de in vivo-testen (testen op deelnemers aan het onderzoek) worden uitgevoerd. Testen met patches leveren inzicht en tonen aan of een product daadwerkelijk goed te verdragen is op de huid. Bij deze testen worden patches met een kleine hoeveelheid testproduct aangebracht. Meestal op de gevoelige huid van de onderarm om reacties en tolerantie te onderzoeken. De faciliteiten vormen een cruciaal onderdeel van het huidonderzoekscentrum in Hamburg. Jaarlijks worden hier meer dan 2200 onderzoeken met betrekking tot nieuwe huidverzorgingsproducten en werkzame bestanddelen uitgevoerd, waarbij er 45.000 contactmomenten met vrijwilligers zijn. Eucerin werkt ook nauw samen met talloze externe testinstituten, dermatologische klinieken en specialisten.
Onderzoek zonder dierproeven bij Eucerin:
Eucerin gebruikt geen dieren voor het testen van cosmeticaproducten. Dit was al lang voordat in 2004 in de EU de richtlijnen omtrent dierproeven m.b.t. cosmetica van kracht werden ons beleid. Overtuigd van het feit dat gebruik van dieren bij het testen van cosmeticaproducten niet nodig is om de veiligheid en werkzaamheid hiervan te bewijzen, werken wij al ruim 20 jaar succesvol met in vitro-alternatieven voor dierproeven. Als dochteronderneming van Beiersdorf, één van de bekende, vooraanstaande en erkende onderzoeksbedrijven ter wereld, pleiten wij actief bij de betrokken instanties voor wereldwijde acceptatie van bestaande alternatieve methoden zonder dierproeven. Verder streven wij naar het vullen van de hiaten waar nog geen alternatieve methoden beschikbaar zijn en ondersteunen deze wetenschappelijke inspanningen zowel met personeel als financiële middelen.
Alleen efficiënte producten garanderen tevredenheid en merkbare resultaten
Biofysische testen garanderen dat een product werkelijk de verwachte resultaten levert. Relevante factoren, zoals het vochtgehalte van de huid, vermindering van oxidatieve stress, ontstekingen en het herstellend vermogen van de huid, kunnen allemaal met de laatste technologieën worden gemeten.
Zelfs de vermindering van de diepte van een rimpel kan worden gemeten. De zogenoemde PRIMOS-methode maakt testen voor en na mogelijk, die relevante gegevens over de werking van een crème opleveren met betrekking tot het verminderen van rimpels. Alle gebruikte methoden zijn innovatief en zijn afkomstig uit verschillende wetenschappelijke sectoren. PRIMOS wordt bijvoorbeeld in de automobielindustrie toegepast.
Onderzoekers van Eucerin hebben dankzij de CLSM (Confocal Laser Scanning Microscope) nieuwe inzichten in leeftijdsafhankelijke veranderingen in de huid verkregen. Deze microscoop met een hoge resolutie heeft het mogelijk gemaakt om in het onderzoekscentrum diepgaand inzicht te verwerven in de intacte menselijke huid en de structuren hiervan zonder dat er huidmonsters hoefden te worden genomen van deelnemers aan het onderzoek.
De huidige consumenten verwachten niet alleen veiligheid en werkzaamheid, maar ook een prettige ervaring bij het gebruik van het product. Nog meer in ons testcentrum uitgevoerde testen en in vivo-onderzoeken zullen feedback opleveren van de consument m.b.t. textuur, het gevoel van het product op de huid, geur, enz.
Het centrum is voorzien van 35 onderzoeksruimten en is uitgerust met de nieuwste technologie die veranderingen en reacties in de huid kan meten om zo de werkzaamheid van, bijvoorbeeld, anti-ageing-producten aan te tonen en te documenteren. Het directe contact met en de feedback van de proefpersonen levert belangrijke informatie op voor de optimalisering van de producten en verwerving van inzicht in de behoeften en wensen van consumenten en hun huid, wat precieze afstemming en optimale aanpassing mogelijk maakt.
Hoe werkt CLSM ?
Dit type microscoop richt laserstralen op specifieke punten in de bovenste huidlaag en scant zo verschillende lagen van de opperhuid en de lederhuid. Hierdoor maakt het gereflecteerde licht rasterbeelden van 2D doorsneden van cellen en weefsel zichtbaar die ook in een 3D-beeld kunnen worden verkregen. Op deze manier kunnen iedere seconde maximaal 20 rasterbeelden worden verkregen, die ons exacte gegevens over type, grootte en aantal cellen en papillen in de huid leveren.
De door Eucerin gedeelde kennis en constant verbeterde expertise
Om van de nieuwste uitvindingen op dermatologisch en medisch gebied op de hoogte te blijven, is Eucerin partnerschappen aangegaan met erkende en vooraanstaande artsen, dermatologen, klinisch medici en klinieken om zo via patiënten inzicht te krijgen om ervoor te zorgen dat de werkzaamheid van alle producten voor specifieke huidproblemen zoals de specifieke verzorging van atopische dermatitis en vlekken op de huid aan bod komt. De aldus verworven inzichten m.b.t. volumeverlies van de huid en de trend van het toenemend gebruik van hyaluronzuur in de dermatologie vormden de inspiratie voor, bijvoorbeeld, de Eucerin Hyaluron Filler-producten.
De inzet voor het leveren van oplossingen voor uiteenlopende huidproblemen betekent voor ons het testen hiervan volgens de allerhoogste kwaliteits- en veiligheidsnormen,
aldus Rainer Wolber, PhD, hoofd R&D bij Eucerin.
“Als bedrijf dat zich inzet voor onderzoek en dermatologie willen wij zeker stellen dat ieder product dat wij introduceren uitgebreid wordt getest en uitgeprobeerd in onze laboratoria voor wat betreft veiligheid en werkzaamheid. Uitstekende productkwaliteit is het gewenste resultaat.”